Unicorn Theatre gjester Kloden: Legger grunnlaget for videre samarbeid

16. mai 2025

Fra venstre: Beth Wilmot, Rachel Bagshaw og Ådne Sekkelsten.

– Det er utrolig verdifullt å utveksle perspektiver på hvordan vi jobber med scenekunst for barn og unge. Jeg håper dette bare er starten på et godt og langt samarbeid, sier Rachel Bagshaw, teatersjef ved Unicorn Theatre i London, Europas ledende teaterhus for barn.

Sammen med produsent Beth Wilmot er Bagshaw på besøk på Kloden teater.

Unicorn Theatre er Storbritannias nasjonalteater for barn, med rundt 65.000 besøkende årlig. Det er Europas ledende teaterhus dedikert til scenekunst for publikummere mellom 0 og 13 år. Basert ved London Bridge, rett ved Themsen, holder teateret til i en prisvinnende bygning designet for å være et inkluderende og fantasifullt sted for unge publikummere. Teateret produserer nye og tradisjonelle forestillinger, med mål om å skape scenekunst som er utfordrende, modig og relevant for barn.

Barnas perspektiv i sentrum

– Vi er ofte barnas første møte med teater, og det gir oss et stort ansvar, sier Bagshaw.

Teateret inviterer barn inn i kunstneriske prosesser helt fra starten.

– Ofte to år før en forestilling er ferdigstilt, inviterer vi barn inn for å påvirke forestillingen. Barn er eksperter på å være barn, sier Bagshaw, og legger til:

Når vi inviterer barn inn som kunstnere og medskapere, endrer det hvordan de engasjerer seg og hvordan vi lager teater.

– Rachel Bagshaw, teatersjef ved Unicorn Theatre

Under Oslobesøket har de blitt kjent med norsk barne- og ungdomsteater gjennom Assitejfestivalen, i tillegg til på Kloden teater. De opplever teateret her som inkluderende og tilgjengelig.

– Teater føles veldig tilgjengelig her, gjennom deres lave billettpriser og «Peter Pan» billettene til 20,- kroner, og gjennom Den kulturelle skolesekken blant annet. Dere engasjerer barn og unge som skapere og kunstnere på en måte som vi ønsker å lære mer av, sier hun.

Wilmot og Bagshaw ble også inspirert av arbeidet rettet mot ungdom.

– Vi lager teater for barn under 13 år, men vi har tenkt på nytt om vi også skal vurdere å henvende oss til ungdommer. Det er et så fantastisk arbeid her for ungdom, sier Bagshaw.

Samarbeid med interkulturelle teatre

Under besøket møtte Bagshaw og Wilmot gjengen i Nordic Black Xpress (NBX) under prøver til PASSER MIN BEAT? på Kloden teater. Turid Rachel Bråthen, student ved NBX, fortalte gjestene om teaterutdanningen som er den ledende aktøren med et tydelig fokus på mangfold og transkulturell utveksling i Norge.

Turid Rachel Bråthen, student ved Nordic Black Xpress, forteller om teaterutdanningen som er den ledende aktøren med et tydelig fokus på mangfold og transkulturell utveksling i Norge.

Unicorn Theatre samarbeider blant annet med Talawa Theatre Company, Storbritannias ledende Black Theatre, som i over 35 år har brutt ned barrierer og gitt muligheter for svarte kunstnere over hele Storbritannia.

Skoler er hovedpublikum

I hvert fall halvparten av publikummerne til Unicorn Theatre er skoleklasser. I motsetning til Norge har ikke britiske skoler tilgang til ordninger som Den kulturelle skolesekken. Unicorn Theatre produserer også digitalt innhold som distribueres til skoler over hele landet og globalt.

– Mange skoler betaler for billetter når de besøker oss, men vi prøver å gjøre det så billig som mulig eller gratis for de som trenger det. Vi subsidierer omtrent 60 prosent av skolebillettene våre, sier Bagshaw

Et samarbeid

I februar var Kloden teater på besøk hos Unicorn Theatre i London. Det er svært inspirerende å få innblikk i hvordan de arbeider med utviklingen av scenekunstprosjekter for det unge publikummet, samtidig som de forvalter sin rolle som en nasjonal scene for barn og unge i Storbritannia. Unicorn Theatre har vært et viktig referanseprosjekt for Kloden teater helt siden etableringen for 10 år tilbake.

Et av Bagshaw sine råd til Kloden teater, som nå er i startfasen av byggingen av teaterhuset, er å legge et betydelig fokus på publikumssonene. At foajeen og resten av teateret er formet på en måte som gjør at barn og unge føler at de hører til der.

– Det er så mye av dette som dere allerede gjør. Jeg er opptatt av at både lokalene og forestillingene gir barna og de unge en følelse av at stedet er for dem. Når det gjelder programmering ser jeg på det som viktig at vi utvider barnas horisonter, og hele tiden lager invitasjoner til andre verdener, sier hun.

Unicorn Theatre:

Unicorn Theatre ble etablert i 1949 i Storbritannia av Caryl Jenner under navnet «Caryl Jenner Mobile Theatre», med mål om å bringe teater til barn i avsidesliggende landsbyer og teaterløse byer over hele landet. I 1962 ble navnet endret til «Unicorn Theatre Club», og i 1967 tok selskapet over leieavtalen for Arts Theatre i London, som forble Unicorns hjem frem til 1999. Etter en fem år lang kampanje ble en spesialbygd teaterbygning åpnet ved London Bridge i 2005, og dette er fortsatt Unicorn Theatres hjem i dag.