– Som engelskspråklig blir du ganske lat når det kommer til å lære andre språk

27. november 2024

RESIDENSOPPHOLD: Greg Sinclair og Lu Kemp fra Skottland er på på residensopphold på Kloden teater for å jobbe med produksjonen sin Tongue Twister. Under Showbox får du oppleve en arbeidsvisning av forestillingen.

I Tongue Twister forsøker Greg Sinclair å si vanskelige rim og regler på så mange forskjellige språk som mulig. Samtidig har han på seg helt utrolige kostymer. Problemet er bare at han egentlig ikke kan snakke noen av språkene. Iallfall ikke ordentlig. Kan det gå bra?

Vi har tatt en prat med Greg og regissør og dramaturg Lu Kemp, om prosjektet, og om hvordan det er å jobbe med det på Kloden teater.

Kan dere fortelle om Tongue Twister?

– Tongue Twister er et enmannsshow der jeg viser «tunge twistere» på ulike språk. Konseptet er inspirert av filmen SEASHELLS som jeg lagde for noen år siden. Vi er på et tidlig stadium og er her i Oslo for å utvikle konseptet. I arbeidet med et stykke som handler om språk er vi veldig glade for å være i Norge, der vi hele tiden er omgitt av et språk som vi ikke forstår, sier Greg.

– Som engelskspråklig blir du ganske lat når det kommer til å lære andre språk. Vi vil kjenne på hvordan det er om vi ikke alltid kan snakke engelsk. Og hva hvis vi fant veien inn til fremmede språk på andre måter enn gjennom ord? Hovedkarakteren i stykket eksperimenterer med språk forbi ordenes konkrete mening, altså med musikaliteten, med sammenhengene, med kommunikasjonen og med hvordan det kan hjelpe deg med å komme nærmere andre, sier Lu.

Hva betyr det for prosjektet med et residensopphold på Kloden teater?

Det er veldig nyttig med residenseopphold på Kloden teater, og det er nyttig på en annen måte enn det jeg så for meg. Det er alltid godt å ha fokus, tid og rom. Det å i tillegg være et sted der vi ikke forstår språket, gir en konkret opplevelse av hva det vil si å lete etter tilhørighet. Det føles som at vi jobber med noe større enn hva vi gjør når vi er hjemme.

– Greg Sinclair

– Jeg tror et av de sentrale spørsmålene vi stiller i forestillingen er: Er det mulig for oss å lage et stykke som går bakenfor ordene, sånn at du ikke trenger å forstå språket for å forstå sammenhengen? Kan vi inkludere språket og likevel være internasjonale i det visuelle? Er det mulig? Vi håper det, og vi tror det. Vi synes det er spennende å utvikle en forestilling der vi ikke vet svaret, sier Lu.

Hva kan publikum forvente seg under arbeidsvisningen dere skal ha på Showbox?

– En viktig del av residenseoppholdet på Kloden teater er og også kunne dele det vi skaper på Showbox. Jeg viste et stykke under Showbox i 2020, så jeg har allerede etablert et forhold med festivalen. Det var under pandemien, så den gang var festivalen online. Det føles personlig og fint å være her nå. Vi er på et veldig tidlig stadium med Tongue Twister, men jeg tror publikum kommer til å ha det morsomt. Jeg tror de vil le, og føle at de tar del i min reise og sårbarhet, sier Greg.

– Publikumet under prøveforestillingen på Showbox har selv en viktig rolle. Det som er viktig med utviklingen nå, er å lære hvordan stykket fungerer med publikum. Vi trenger dem for å lære hvordan vi skal spille dette spillet. Publikum er en viktig del av hele konseptet, legger Lu til.