Sfær – Landing

Sfær er et kunstprosjekt for ungdomsskoleelever, der elevene tar del i en koreografert underjordisk samlingsstund. I prosjektet lar utøverne seg inspirere av science fiction-sjangeren og inntar skolen med scenografi, kostymer, musikk og bevegelser for å skape en parallell virkelighet som vi plasserer «oppå» elevenes skolehverdag.

Utøverne ankommer skolen i et «moderskip» – en omformet lastebil med svart pels og lange horn. Skoledagen begynner med en kort forestilling i skolegården, der elevene er publikum. Utover skoledagen blir elevene klassevis tatt med inn i prosjektet gjennom handlinger og bevegelsesoppgaver som foregår i klasserommet, gangene og gymsalen.

Venke Sortland fra Landing gir oss et innblikk i hva elevene skal få oppleve.

Kan du fortelle om SFÆR?

– Sfær er et kunstprosjekt for ungdomsskoleelever, der elevene får ta del i en koreografert underjordisk samlingsstund. I prosjektet lar vi oss inspirere av science fiction-sjangeren og inntar skolen med scenografi, kostymer, musikk og bevegelser for å skape en parallell virkelighet som vi plasserer «oppå» elevenes skolehverdag. Vi ankommer skolen i et «moderskip» – en omformet lastebil med svart pels og lange horn. Skoledagen begynner med en kort forestilling i skolegården, der elevene er publikum. Utover skoledagen blir elevene klassevis tatt med inn i prosjektet gjennom handlinger og bevegelsesoppgaver som foregår i klasserommet, gangene og gymsalen. Vi har premiere på Malm skole i Trøndelag 26. september 2023.

Hvordan kom dere på idéen bak prosjektet?

– Vi har i flere år jobbet med å lage prosjekter for ulike målgrupper; fra de yngste elevene på barneskolen til elever på videregående skole. Prosjekter som på ulike måter tar i bruk skolen som kunstarena. Denne gangen hadde vi lyst til å se om vi kunne lage en samtidsdansforestilling- eller opplevelse, som engasjerer elever på ungdomsskolen, og gjøre ungdomsskolen som annerledes og kanskje litt magisk sted – i hvert fall for en dag. Med prosjektet har vi også lyst til å fortsette og utforske hva en forestilling – eller et kunstmøte – kan være. Vi ville se om vi kunne lage et forestillingsforløp som vi utfører sammen med elevene, der vi plasserer dem midt i forestillingssituasjonen. 

Hvilke kunstneriske valg har dere tatt med bakgrunn i å nå målgruppen 9. – 10. trinn?

– Når vi lager forestillinger jobber vi alltid tett med målgruppen. I fjor høst hadde vi et forprosjekt hos Dans i Trøndelag, der vi jobbet med å utvikle de scenografiske elementene, idéer til bevegelsesmaterialet og forestillingens form i møte med elever fra en ungdomsskole på Verdal. I desember og januar gjorde vi et SKUP-prosjekt (skoleutviklingsprosjekt) på en ungdomsskole i Oslo der vi lagde en danse-versjon av Ibsens En folkefiende. I disse ukene hadde vi ungdomsskolen som arbeidssted og ble ordentlig godt kjent med ungdommene og deres forhold til dans, musikk og teater. 

Gjennom dette forarbeidet har vi kommet frem til flere grep som vi mener fungerer bra for nettopp denne målgruppen. For det første får elevene foreslå låter som de liker, og som vår eminente DJ, Jørgen Skjulstad (aka Center of the Universe) mikser inn i forestillingsforløpet – der og da. For det andre er vi opptatt av at ingen av elevene skal føle seg eksponert som enkeltpersoner, de får derfor utdelt kostymer tidlig i forestillingsforløpet. Vi tenker dette er superviktig når vi vil ha dem med oss som utøvere på gulvet. For det tredje er grepet om at elevene selv er med som utøvere basert på vår erfaring av at de er ekstremt opptatt av hverandre – og at det derfor er litt meningsløst å skulle lage dans som de bare skal sitte å se på. Den beste estetiske erfaringen får du jo dessuten av å gjøre noe selv, tenker nå vi. 

Når det er sagt: Vi er alltid ute etter å finne en balanse mellom å møte ungdommene på deres premisser, og å gi dem litt motstand – vi vil jo også at de skal oppleve noe som for mange er nytt og annerledes. 

Hva er bakgrunnen for tittelen Sfær?

– Tittelen er vi fortsatt usikre på! Når det er sagt så tror vi ikke egentlig tittelen har så mye å si for elevenes opplevelse. Sfær refererer til sfære eller atmosfære, og tanken om at vi kommer med et parallelt univers eller verden som vi, for en dag, plasserer oppå skolehverdagen deres. Sfær er altså en forskyvning av det hverdagslige eller normale. 

Medvirkende: 

Medskapende utøvere: Rikke Baewert, Venke Sortland, Ida Gudbrandsen, Sigrid Kopperdal og Rakel Øfsti Nesje

Scenograf, kostymedesiger og lastebilsjåfør: Camilla Wexels Riser 

Musikk: Jørgen Sissyfus Skjulstad 

Kostymesøm: Helene Astad Stenerud-Jentoft 

Scenografiassistent og arkitekt/teknisk ansvarlig for lastebil: Magnar Mork 

Produsent og kunstnerisk ansvarlig: Landing ved Venke Sortland og Ida Gudbrandsen

Co-produsent: Dans i Trøndelag og Kloden Teater 

Støttet av: Norsk Kulturråd

Tir 19. - ons 20. september 2023

Tidligere
forestilling