Kloden i sentrum - forestillingene er klare! 4

Billetter i salg

Billetter til alle forestillingene under Kloden i sentrum er nå i salg. Det er begrenset med plass, så sikre deg billetter raskt! På noen av dagforestillingene er Den kulturelle skolesekken prioritert, og eventuelle resterende billetter blir lagt ut senere.

Billetter finner du her:

Billetter til Kloden i sentrum

Vil du bli Klodenvenn?

KLODENS VENNER GIR

  • en virtuell klapp på skulderen og midler som Kloden bruker til å presentere mer teater og dans (hver krone går direkte til scenekunst).

KLODENS VENNER FÅR

  • rabatt på billett til forestillinger
  • informasjon om forestillinger og arrangementer før billetter legges ut
  • invitasjon til arrangementer kun for Klodens venner
  • en eksklusiv t-skjorte
  • god karma!

Bli Klodenvenn

Bli en Klodenvenn! 3

Bli en Klodenvenn!

KLODEN er et sted der profesjonell scenekunst møter barn og ungdom, og der de unge selv er med å bygge opp stedet sammen med profesjonelle aktører. KLODEN skal være en motor i byutviklingen, en betydningsfull kunstaktør for Oslo-regionen, et viktig hus for scenekunstfeltet i Norge, og et unikt sted i europeisk og internasjonal sammenheng.

Frem til KLODEN er ferdig bygget skal vi presentere forestillinger og faglige arrangementer både ute og inne på forskjellige steder i Oslo og resten av landet. Først ut er Kloden i sentrum 9. – 16. juni.
Som Klodenvenn bidrar du til mer god scenekunst til flere barn og unge.

KLODENS VENNER GIR

en virtuell klapp på skulderen og midler som Kloden bruker til å presentere mer teater og dans (hver krone går direkte til scenekunst).

KLODENS VENNER FÅR

  • rabatt på billett til forestillinger
  • informasjon om forestillinger og arrangementer før billetter legges ut
  • invitasjon til arrangementer kun for Klodens venner
  • en eksklusiv t-skjorte
  • god karma!

Bli venn her!

Kloden er i gang!

Kloden er i gang!

I juni lanserer Kloden sitt aller første program: en uke med Kloden i sentrum på Heddadagene! I tillegg samarbeider vi med Go Figure! figurteaterfestival om forestillingene Aske og Made in China.

Med dette er Kloden i gang, og vi vil på egenhånd og i samarbeid med andre aktører sørge for å bygge opp et kunstnerisk programtilbud for barn og unge i Oslo og andre steder i Norge fram mot et ferdig bygget Kloden.

Se programmet for Kloden i sentrum og se oppdateringer på Facebook, og les mer om vårt samarbeid med Go Figure! her.

 

Foto: Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping – Det Andre Teatret spiller på Kloden i Sentrum 10. juni. Foto: Kjetil Aavik.

Kloden samarbeider med Go Figure! 1

Kloden samarbeider med Go Figure!

Go Figure! Festival for figurteater og visuell scenekunst i Oslo er en biennale med første festival 5.-9. juni 2018. I år samarbeider Kloden med festivalen om visning av to forestillinger; Aske av Yngivld Aspeli /Plexus Polaire og Made in China med Wakka Wakka. Festivalen har hovedsete på Torshov i Oslo, og viser et mangfold av den fremste nasjonale og internasjonale scenekunsten for voksne, barn og unge.

Go Figure! Festival for figurteater og visuell scenekunst, er en festival som både rocker og rokker. Den viser det ytterste innen samtidskunst i figur- og visuelt teater.  Programmet består av norske produksjoner med stor suksess internasjonalt, samt en amerikansk dokumentarfilm, en tysk intimforestilling med burlesk særpreg, og en ny og helt ukjent norsk gruppe.

Made in China

Kloden samarbeider med Go Figure!Det prisbelønte teaterkompaniet Wakka Wakka spiller sammen med musikere fra MiNensemblet i den svarte komedien og fantastiske dukkemusicalen MADE IN CHINA. Etter syv (!) uker med utsolgte hus på off-Broadway i New York står nå endelig Oslo for tur. Inspirert av faktiske hendelser ser norskamerikanske Wakka Wakka med sitt kjente svart-humoristiske vis på vårt ambivalente forhold til Kina. Med et skråblikk på menneskerettigheter og forbrukersamfunnet fortelles den usannsynlige kjærlighetshistorien mellom en middelaldrende amerikansk kvinne og hennes nabo, en kinesisk immigrant.

Babypandaer, dansende husholdningsutstyr, 30 håndsydde dukker, 7 dukkespillere og fem musikere på scenen befolker det fantastiske universet. Wakka Wakka er tildelt og nominert til en mengde priser som f.eks. Obie, Drama Desk og Unima USA’s Citiation of Exellence. De har turnert i Norge, store deler av Europa og USA og blant annet spilt i Cuba og Kina.

Made in China er produsert av Wakka Wakka i samarbeid med Figurteatret i Nordland. Forestillingen er støttet av Norsk Kulturråd, Jim Henson Foundation og Eugene O’Neil Center. Manus og Regi er ved Kirjan Waage og Gwendolyn Warnock.

Aske

Kloden samarbeider med Go Figure! 1Aske er et poetisk og brutalt stykke visuelt teater om hvordan kreftene i oss uhyggelig raskt kan skifte fra skapende til ødeleggende. En historie full av ild, av villskap, uro og kjærlighet. Forestillingen er inspirert av den Brageprisvinnende romanen «Før jeg brenner ned» av Gaute Heivoll, som handler om en pyroman som i 1978 herjet i bygda Finsland. Aske utforsker den smale knivsegg mellom galskap og normalitet som unge mennesker går på.

Yngvild Aspeli er en norsk regissør, utøver og dukkemaker som har sin utdanning fra Institut International de la Marionnette i Charleville Mezieres, Frankrike. Plexus Polaire er basert i Frankrike og er sammensatt av utøvere fra Frankrike og Spania.

Aske ble produsert og ferdigstilt på Figurteatret i Nordland i 2014, og er en koproduksjon med Compagnie Philippe Genty MCNN – Creation Centre and Production (FR) // The Mouffetard – Theatre of Puppetry Arts i Paris (FR).

Aske er en forestilling for voksne (anbefales fra 14 år)

 

Billetter til begge forestillingene finner du her.

Kloden i sentrum - forestillingene er klare! 10

Kloden i sentrum – forestillingene er klare!

Under Heddadagene flytter Kloden inn i et telt i Oslo sentrum, og gjennom hele uka fyller vi det med fantastisk scenekunst for det unge publikummet. Fra 60 kompanier og teatre kom det søknader på til sammen 72 produksjoner. Av disse har vi plukket ut fem. I tillegg har Norsk Scenekunstbruk programmert vinnerne av Heddaprisen 2017 i kategoriene beste barneforestilling og beste forestilling for ungdom. Program med tider vil bli offentliggjort etter påske.

Forestillinger

Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping

Kloden i sentrum - forestillingene er klare!

Inspirert av Murakamis bok med samme tittel, raser Fredrik Høyer mot målet for å se hva som er gevinsten til slutt. I samarbeid med regissør Nils Petter Mørland og Det Andre Teatret har de utviklet en forestilling hvor slampoesi, muntlig fortelling og Det Andre Teatrets publikumsnære og løsslupne teatertuttrykk møtes. Fredrik Høyer romandebuterte med Månehund & fatter’n i 2014. I 2016 utkom diktsamlingen Grønlandsūtraen. Denne diktsamlingen ble utgitt både som bok og album, lydlagt av musikerne Fredfades & Eikrem. En bearbeidelse av Grønlandsūtraen ble samme år satt opp som en separat forestilling på Nationaltheatret, en monolog skrevet og fremført av Fredrik Høyer selv.

Foto: Tor Orset


Myke Øyne

Kloden i sentrum - forestillingene er klare! 3

Dette er en kort og intens teaterforestilling om flyktningkrisen. Forestillingen er skapt med utgangspunkt i avisoverskriften «71 døde i en lastebil i Østerrike», og omhandler mennesker på flukt og oss som mottar dem. Forestillingen møter publikum med fakta, poesi og assosiasjoner til vår tids største humanitære krise. I informasjonsflommen kan det være vanskelig å navigere, og man kan lett bli drevet mot ytterpolene i den offentlige samtalen. Myke øyne er et forsøk på å skape et refleksjonsrom for ungdom, et fysisk møte med problemstillinger knyttet til flyktningstrømmene. Teksten er skrevet av dramatiker Kate Pendry i lys av flyktningsituasjonen de seneste årene, og er produsert av Artilleriet Produksjoner og Scenekunst Østfold.

 

Safarium

Kloden i sentrum - forestillingene er klare! 4

Gjennom sanselig og taktil utforskning av rommet, får publikum oppleve både fysisk kraft og sensibilitet på nært hold. Målet er å utfordre publikum til erfaring av kroppen utover det hverdagslige. Uttrykket utspiller seg i et taktilt landskap, som utøverne og barna deler. Safarium er en danseforestilling som i utgangspunktet er utviklet for barn med spesielle behov, men kan oppleves av alle.

Kompaniet Landing ble opprettet i 2005 av en gruppe på 11 danse- og scenekunstnere, med kunstnerisk visjon å skape stedsspesifikk scenekunst. Gjennom å initiere og forske i ulike former for møter med sitt publikum, ønsker de å bidra til at samtidig dansekunst blir aktuelt for og populært blant flere.


MINI

Kloden i sentrum - forestillingene er klare! 9

Tematikken i denne forestillingen er opplevelsen av hverandre, og alt som er annerledes enn oss selv. Det handler om å prøve å gripe og forstå verden, slik som barn ofte søker i sin nysgjerrighet på alt rundt seg. Hva er det? Hvorfor gjør hun sånn? Hva er den lyden, hva er den bevegelsen?

Produksjonen er utviklet av Teater Nova ved Simone Thiis, og det italienske kompaniet TPO. TPO har spesialisert seg på høyteknologiske forestillinger, med blant annet spesialbygde sensormatter og interaktivt grafisk design. Uttrykket er både magisk og eventyrlig.

Dette er en forestilling for de aller minste barna, fra 1 til 4 år.


Meg, Meg og Meg

Kloden i sentrum - forestillingene er klare! 5

I forestillingen møter vi fire forskjellige figurer som egentlig er en og samme person. De maskerte figurene søker aksept hos hverandre og publikum, og de har et sterkt behov for å finne sine personlige rom. Følelsene deres av å være kule og dumme veksler uforutsigbart, og preget av prestasjonskulturen prøver karakterene å være en opphøyd utgave av seg selv.

Th’Line ble etablert i 2006 og drives av dansekunstnerne Kristina Søetorp og Ida Wigdel, begge utdannet ved Kunsthøyskolen i Oslo. Th’Line har utviklet et særegent uttrykk som blander det vakre og det stygge, det dumme og det kule om hverandre på konfronterende måter. Det oppstår mye komikk i deres sjangeroverskridende uttrykk, og kompaniet er kjent for inkluderende og uhøytidelige forestillinger.

Foto: Lars Opstad/Kulturtanken

 

Fjorårets vinnere av Heddaprisen i kategoriene Beste barneforestilling og Beste forestilling for ungdom

Norsk Scenekunstbruk presenterer vinnerne av Heddaprisen 2017 i kategoriene beste barneforestilling og beste ungdomsforestilling og setter opp disse på Kloden i sentrum.

 

Brune

Kloden i sentrum - forestillingene er klare! 7

Vinner av Heddaprisen for beste barneforestilling 2017.

Teater Joker utviklet forestillingen «Brune» i samarbeid med Akershus Teater.

Forestillingen er en dramatisering av Håkon Øvreås bok med samme navn, som vant Nordisk råds barne- og ungdsomslitteraturpris i 2014 og var nominert til Brageprisen i 2013.

Om dagen er Rune Rune, en gutt som akkurat har mistet bestefaren sin, men om natten er han Brune – superhelten som ikke er redd for noen ting. Han lister seg ut og maler syklene til guttene som rev plankehytta. Etter hvert får han hjelp av vennene Atle og Åse. Men ikke nok med det: Plutselig treffer han bestefar, som er død …

Historien om Rune er en herlig blanding av realisme og eventyr, lek og stort alvor, med temaer som sorg, mobbing, vennskap og hevn. Teater Jokers scenespråk, med bruk av seriemime, speiler det fellesskapet Rune opplever i møte med sine venner, et vennskap som hjelper dem alle i kampen for rettferdighet.

Foto: Mads Nygård


We Come from Far, Far Away

Kloden i sentrum - forestillingene er klare! 8

Vinner av Heddaprisen for beste ungdomsforestilling 2017

Forestillingen basert på historier samlet inn på Hvalstad transittmottak for mindreårige asylsøkere i Asker, og vi følger vi ungdommene Omar og Abdallah på deres flukt fra Aleppo i Syria, frem til en av dem ankommer Oslo Sentralstasjon. Publikum sitter inne i et telt som blir satt opp på hvert spillested, og handlingen utspiller seg nært, og også blant publikum. Materialet i forestillingen er dokumentarisk, og er delt med NIE gjennom samtaler og workshops. Deltagernes historier er vonde og utrolige, men som hos ungdommer flest er de fulle av energi, livskraft og håp for framtiden.

NIE  har gjennom de siste 17 årene etablert seg som ett av de ledende europeiske kompaniene som arbeider spesifikt rettet mot barn og unge. Gjennom omfattende samarbeid på tvers av landegrenser og fagfelt har kompaniet stadig utviklet sin signatur.

72 søknader til Kloden i sentrum

72 søknader til Kloden i sentrum

Vi har mottatt 72 søknader til Kloden i sentrum fra 60 ulike kompanier og teatre rundt om i landet! Et tydelig tegn på at vi trenger en programmerende scene som viser scenekunst for barn og ungdom hele året.

Søknadene som har kommet inn dekker alle mulige sjangre, og retter seg mot alt fra de aller yngste, til unge voksne. Og ikke minst: Kvaliteten er høy. Vi er i gang med prosessen med å gå igjennom søknadene, og lover å svare alle så raskt vi kan.

 

Kloden i sentrum arrangeres i samarbeid med Scenekunstbruket, og er en del av programmet under teaterfestivalen Heddadagene 8.–17. juni i Oslo. Mer info kommer!

Open call: KLODEN I SENTRUM

Open call: KLODEN I SENTRUM

Har du en produksjon for barn eller ungdom? Vil du spille den i et telt i Oslo sentrum?

Sommeren 2018 tilbyr Scenekunstbruket og Kloden en uke med teater og dans fra de beste scenekunstkompaniene i Norge i hjertet av Oslo. Visningsarenaen er et telt på plassen foran Nationaltheatret, og arrangementet gjennomføres i samarbeid med teaterfestivalen Heddadagene. Kloden planlegger å fortsette med årlige sommervisninger heretter.

Vi inviterer derfor til en open call, og vi vil høre fra scenekunstnere fra hele Norge!

  • Spilleperiode: 8.6 – 16.6.2018
  • Det legges opp til at hvert kompani spiller én til tre dager i denne perioden
  • Tekniske forhold:
    • Ettersom forestillingene vises i telt, kan ikke scenemålet overstige 7 x 7 meter.
    • Det vil også være noen begrensninger i forhold punktfester i rigg (tissue etc.)

Send informasjon om forestillingen og videolink til post@kloden.no innen 15. februar 2018

Kloden blir den nasjonale scenen for barn og unge, og et knutepunkt for kunstnere og alle andre som brenner for scenekunsten. Mens vi bygger Kloden vil vår aktivitet foregå både i byrommet, og i samarbeid med teaterhus i Oslo og over hele landet. Kloden AS eies av Norsk scenekunstbruk, og har driftsstøtte fra Oslo Kommune.

Forslag om 1 million til Kloden i Oslo-budsjettet

Forslag om 1 million til Kloden i Oslo-budsjettet

Kloden søkte om driftsmidler fra Oslo Kommune, og i dag, da budsjettforlaget ble lagt fram, ser vi at byrådet foreslår at Kloden får 1 million i driftsmidler. Veldig gøy!

De sier blant annet dette om Kloden:

Kloden er planlagt som et programmerende scenehus med barn og unge som kjernepublikum i Oslo. Målet er å etablere en scene der det unge publikummet kan oppleve variert scenekunst av høy kvalitet, med verksteder der de unge kan utfolde seg kunstnerisk med utgangspunkt i egen bakgrunn, interesser og talent. Tiltaket kan ses i sammenheng Oslo kommunes økte satsing på kultur til barn og unge, der en ny strategi for barneteater (scenekunst for barn og unge) er et sentralt element.

Se hele budsjettforslaget her: Byrådets budsjettforslag.

Se presentasjonen i opptak

Fikk du ikke vært på presentasjonen av KLODEN? Fortvil ikke, vi filmet! Her kan du se presentasjonene til Ådne og Eirik, samt Espen fra Transborder fortelle om KLODEN.

 

Velkommen til KLODEN!

Oxer vil skape et kulturelt kraftsentrum

På lanseringen av rapporten og mulighetstudien fikk dere høre at vi er i dialog med eiendomsutviklerne Oxer Eiendom om Kabelgata i Hovinbyen i Oslo. Her kan dere lese en artikkel om deres planer for hele området, og hvordan de ønsker å skape et kulturelt kraftsentrum der tårnet blant annet blir en viktig brikke.

Presentasjon av mulighetsstudien KLODEN

Kloden_gulrød

I to år har vi i Scenekunstbruket kartlagt og utredet behov og muligheter for et sted for scenekunsten og de unge i Oslo. Nå har vi spennende dialog med en eiendomsutvikler. Vi gleder oss til å fortelle deg om hva vi har kommet fram til, samt veien videre.

Vi inviterer deg derfor til en presentasjon av mulighetsstudien KLODEN på Kulturhuset i Oslo fredag 16. juni kl. 11:00 til 13:00.

Vi ønsker at KLODEN skal bli et sted med barn og ungdom som kjernepublikum. Det skal være et hus der profesjonelt teater og dans møter barn og ungdom, og der de unge selv er med å bygge opp stedet sammen med profesjonelle aktører. KLODEN skal være en motor i byutviklingen, en betydningsfull kunstaktør for Oslo-regionen, et viktig hus for scenekunstfeltet i Norge, og et unikt sted i europeisk og internasjonal sammenheng.

Program for dagen:

Scenekunstbruket ønsker velkommen og forteller kort om prosjektet.
Johan De Smet, teatersjef ved Kopergietery Gent i Belgia, gir et blikk utenfra og snakker om samarbeid over landegrensene.
Scenekunstbruket presenterer prosjektet og status.
Arkitektbyrået Transborder Studio presenterer en mulighetsstudie der KLODEN er tegnet inn på et konkret sted i Oslo, i samarbeid med en eiendomsutvikler.
Norsk scenekunstbruk forteller om planer og fremdrift i prosjektet.
Kulturbyråd Rina Mariann Hansen presenterer planer for scenekunsten og de unge i Oslo.

Støtte fra Bergesenstiftelsen

I dag har Kloden fått støtte fra Bergesenstiftelsen, de støtter særlig kulturelle og humanitære tiltak, og søker å bidra til frembringelse av samfunnsnyttige spesialkunnskaper.

Ekstra midler til Kloden

Kloden har fått ekstra midler fra Oslo kommune, tilskudd til innovasjon og kulturnæringer! Våren 2017 lanserer vi rapporten fra forprosjektet, hvor vi i samarbeid med Transborder Studio har kartlagt kultur-Oslo for barn og unge med vekt på scenekunst, og skisserer mulige løsninger innen samarbeid, innhold, organisering, finansiering, lokalisering, fysisk utforming og eierskap.

 

The Ark i Dublin

I påsken besøkte vi The Ark i Dublin. Her får barn i alderen 2-12 forestillinger, utstillinger og workshoper med kunstnere fra både Irland og andre steder. Og kunstnere og pedagoger kommer hit for å lære av barna.

Samarbeidsmøte

15. mars hadde vi et samarbeidsmøte med flere teatre og andre som formidler scenekunst til barn og ungdommer andre steder enn i Oslo. Vi snakket om hvordan et sted som Kloden kan samarbeide best mulig med aktører rundt om i landet.

Vi kom fram til at vi ønsker å etablere et nasjonalt turnénettverk mellom faste scener for å gi flest mulig anledning til å oppleve de beste forestillingene.

Har du en eller flere idéer til hvordan Kloden kan bli et sted som styrker dette kunstfeltet i hele Norge? Send en e-post til eirik@scenekunstbruket.no.

Idéverksted

Hva må til for å lage et optimalt scenehus for barn og ungdommer? 8. januar møttes tjue personer for å pønske på akkurat dét.

Vi møttes i lokalene til Transborder studio, et arkitektfirma som hjelper Norsk Scenekunstbruk med å legge et best mulig grunnlag for å etablere et nytt sted som skal vise scenekunst for barn og ungdommer hele året.

Leder i Norsk Scenekunstbruk, Ådne Sekkelsten, startet med å si at norsk scenekunst for barn og ungdommer holder et internasjonalt svært høyt nivå. Men det er noe som mangler: Veldig mange forestillinger når aldri ut til offentligheten; det er stor mangel på prøvelokaler og visningssteder; det er ikke nok rom og ressurser til faglig utvikling. Og i Oslo er det kun et lite fåtall elever som får oppleve scenekunst gjennom Den kulturelle skolesekken.

Det haglet med idéer fra de fremmøtte, folk med ulik bakgrunn fra dette kunstfeltet. Vi kan ikke ramse opp alle her, men noen stikkord er det plass til:

– Kloden må være et sted som rent fysisk inviterer de unge inn, og et sted som inspirerer til sanselig og romlig utforskning.

– Faglig fokus: debatter med barn og ungdommer som deltakere; diverse faglige seminarer, foredrag og debatter; workshops for både kunstnere og barn/ungdommer; tid og rom til forprosjekter og kunstnerisk utforskning – for å nevne noe.

– Samarbeid: Vi brukte mye tid på dette punktet. Det var bred enighet om at scenehuset skal samarbeide tett med alt fra lokale skoler til scener og institusjoner i Oslo, landet for øvrig og i utlandet. Poenget er at Kloden ikke skal konkurrere med andre aktører, men bidra til å tilføre noe nytt og styrke hele kunstfeltet.

Espen Røyseland og Øystein Rø fra Transborder studio fortalte litt om hva de har jobbet med tidligere, blant annet samlokalisering av kulturinstitusjoner i Oslo. Deretter snakket de om hva som kan gjøre Kloden til noe unikt, nemlig å bryte ned skillet mellom produksjon og formidling. De viste eksempler på hvordan scenehus er blitt utformet for å gi publikum flere muligheter til å oppleve kunsten mens den blir til.

Resultatene fra idéverkstedet blir med i behovsanalysen som Transborder skal ta utgangspunkt i når de utformer et romprogram, som skal brukes i dialog med politikere og eiendomsaktører. Samtidig fortsetter vi å snakke med politikere, scenekunstnere og andre som jobber med dette. Til slutt skal vi utforme en rapport som kommer med anbefalinger og skisserer behov og muligheter både når det gjelder lokalisering, innhold, samarbeid og drift.

klodenworkshop3  klodenworkshop5

Byrådserklæringen og søkelys på scenekunst for de unge

Oslos nye byregjering har i sin erklæring og samarbeidsplattform sagt at de ønsker å bidra til barn og unges behov for kreativ og kunstnerisk utfoldelse, kulturbasert næringsutvikling, kulturutveksling og nyskaping. I tillegg ønsker de å støtte aktører som formidler profesjonell kunst på det frie scenekunstfeltet. Mye interessant lesning i det dokumentet, som handler om mer enn bilfritt sentrum i Oslo. Hele yrådserklæringen ligger tilgjengelig her

Dagsavisen har i flere artikler fulgt opp dette den siste uka, og har hatt søkelys på tilbudet av profesjonell scenekunst for barn og ungdom i Oslo.  I dag (26.10.15) var det Klodens tur. Artikkelen leser du her

Godt dialogmøte

Rundt 50 mennesker samlet seg i bakgården til Gaasa for å snakke om Kloden. Vi vil takke alle som kom, vi gleder oss til å jobbe videre med dette! Alle innspill er notert, og blir tatt med videre i prosessen. Om dere kommer på noe dere gjerne ville fortalt oss, spurt om eller spille inn, gjør det gjerne på mail til post@kloden.no, eller på Facebooksiden vår: facebook.com/kloden.

Periskop var også på møtet, og har intervjuet Ådne. Det kan dere lese her.

Innovasjonsmidler til KLODEN

Scenekunstbruket har i dag mottatt kr 100.000,- fra Oslo kommune v/Kulturetaten til forprosjektsarbeidet med KLODEN. I søknaden understreket vi bl.a. forprosjektets hovedmålsetning, som er å danne et optimalt grunnlag for etablering av et scenehus og utforskningsarena for barn og unge i Oslo.

I tilskuddsbrevet fra Oslo kommune vektlegges det at et tiltak som KLODEN kan bidra til innovasjon innen kulturlivet og kulturnæringslivet, og at tiltaket vil medføre utforskning, utprøving eller oppstart av tiltak og innovativ overføringsverdi.

Tusen takk til Oslo kommune for støtten – og for den anerkjennelsen prosjektet er gitt. Vi gleder oss til dialogmøtet den 10. september (se egen sak) hvor vi håper på gode innspill og råd fra alle deler av scenekunstfeltet.

 

Invitasjon til dialogmøte om KLODEN

Torsdag 10. september inviterer vi deg til et dialogmøte om KLODEN på Gaasa i Oslo. Her vil vi presentere våre tanker og prosess, og vil veldig gjerne ha deg med på laget, få innspill, høre hva du tenker!

Vi ønsker å danne et optimalt grunnlag for etablering av et programmerende scenehus og utforskningssted i Oslo. Et sted der det unge publikummet kan oppleve variert scenekunst av høy kvalitet hver dag gjennom hele året, med forestillinger fra både norske og utenlandske kompanier og kunstnere. Stedet skal samtidig være et kraftsentrum for kunstnerisk og faglig utvikling gjennom kunnskapsformidling, publikumsutvikling og utprøving av ideer. Det skal være et sted med god tid; Tid til de unge, tid til scenekunsten.

Vi griller pølser uansett vær, og drikke får du kjøpt i baren. Les mer og meld deg på arrangementet på Facebook.

Sted: Gaasa, Storgata 36b, Oslo
Dato: Torsdag 10. september
Tid: kl 15.00

Velkommen, håper vi sees!

Søknad om romprogrammet for KLODEN levert

Vi har i dag levert søknad om forprosjektmidler til utvikling av romprogrammet for KLODEN til Kulturrådet – Rom for kunst. Vi er nå også godt i gang med å utvikle nettsidene som skal presentere prosjektet i sin helhet og holde alle som ønsker det, oppdatert om prosessen.

Prosjektkoordinator engasjert

Scenekunstbruket har engasjert prosjektkoordinator Eirik Willyson, som vil ha ansvaret for å utarbeide prosjektbeskrivelse og søknad om støtte til forprosjektet KLODEN. Eirik er utdannet litteraturviter og for tiden skriver han tekst til ungdomsforestillingen «Klassikere for Kids vol. 3: Forbrytelse og straff». Vi er glade for å ha ham med på laget!

Scenekunstbruket setter i gang prosjektet KLODEN

Styret i Norsk scenekunstbruk AS har vedtatt at det utarbeides en prosjektbeskrivelse med tanke på søknad om forprosjektmidler til å utvikle en scene  og utforskningssted i Oslo for scenekunst for barn og unge.