Oslohendelser: HOOP

Roza Moshtaghi, 2022. Foto av Sakib Saboor

«Etter en lang periode med nedstenging trengte vi rett og slett å lage noe» forteller koreograf Roza Moshtaghi, som sammen med De Naive gir oss HOOP.

Oslohendelser er en serie med performative hendelser i Oslo og et samarbeidsprosjekt mellom TrAP og Kloden. Hvert år kuraterer ulike kunstnere programmet og i 2021 var det danser og koreograf Mia Habib og danse- og lydkunstner Jassem Hindi som programmerte fem av disse hendelsene. Den sjette, nemlig HOOP, skjer 19. og 20. august i år.

Flere perspektiver

HOOP er et samarbeid mellom koreograf Roza Moshtaghi og kunstnergruppa De Naive som består av Charlott Utzig, Julie Moviken and Harald Beharie. Prosjektet retter seg mot mennesker og steder i offentlige rom, og rockeringer er en viktig del av performancen, både som et visuelt virkemiddel og som en felles aktivitet mellom utøverne.

Vi tok en prat med Roza som forteller at prosjektet vokste ut fra en sterk vilje til å skape.

– Etter en lang periode med nedstenging trengte vi rett og slett å lage noe og å kommunisere med folk.

Blant utøverne har de med folk som er alt fra nybegynnere til profesjonelle. Hver gang HOOP besøker et nytt sted utformes prosjektet med lokale grupper og utøvere. Med andre ord skapes et sosialt prosjekt der fellesskap og gruppe står sterkt. I år har det vært en open call for å få flere ungdommer til å delta.

– Det å kunne jobbe med forskjellige målgrupper gjør at prosjektet blir mer og mer komplekst. Det er veldig interessant og verdifullt for oss å få kunne jobbe med ungdommer og ha med flere perspektiver. Det gjør at prosjektet får flere ben å stå på.

Låner byen

I august vil man altså kunne se flere dansere kledd i rosa og rødt og med hver sin rockering i Ulven/Økern-området, men akkurat hvor vil ikke koreografen avsløre, da pop-up elementet er en viktig del av prosjektet.

– Hvorfor gjør dere dette? Hva ønsker dere å oppnå?

– Både De Naive og jeg er veldig interessert i det offentlige rom. Vi er også bevisst på hvem det er vi lager ting for, og velger steder som vi mener har en betydning. Vi pleier å si at vi låner steder i byen fra folket, vi forstår at stedet ikke nødvendigvis tilhører oss. Det handler ikke om at kunsten har rett til å ta over, men mer om å dele og låne stedet fra hverandre og ikke minst låne oppmerksomhet.

Roza legger til at det også handler om å treffe forskjellig type publikum.

– Ikke nødvendigvis for å vise publikum noe, men for at vi alle skal kunne erfare noe annet for oss selv. Og for vår del å kunne utvikle vår praksis videre.

HOOP på Ravnedans 2020. Bilde av Morten Anfred.

Regnbue på vei til jobb

Når HOOP danser skaper de et performativt samvær der repeterende bevegelser oppstår, for så å løse seg opp. Men hva er egentlig greia med rockeringene?

De Naive og Roza Moshtaghi henter inspirasjon fra Native American Hoop Dance, en fortellerdans som bruker rockeringer som rekvisitter.

– Det er ikke det at vi er så gode på rocke, det handler ikke om det. Det er et estetisk objekt og et felles verktøy for gruppen. Det vi gjør er at vi beveger oss i byen, og beveger oss til forskjellige steder.

– Hvorfor får vi ikke vite nøyaktig hvor og når dere skal være, slik at vi som har veldig lyst til å få med oss dere faktisk rekker å komme?

– Konseptet er laget for at det skal oppleves på vei til noe. Vi synes det er interessant at det blir en del av hverdagen, fremfor at det blir sånn «nå skal vi gjøre noe kulturelt». Når det blir noe folk opplever på vei hjem fra jobb, eller noe barn opplever sammen med sin barnehagegruppe som er på vei et sted, blir det på en måte en del av livet i byen. Litt som en regnbue som plutselig dukker opp, der folk tenker sånn «åja, den så jeg på vei til jobb».

Saken ble først publisert på trap.no.