Kloden i sentrum – forestillingene er klare!

Kloden i sentrum – forestillingene er klare!

Under Heddadagene flytter Kloden inn i et telt i Oslo sentrum, og gjennom hele uka fyller vi det med fantastisk scenekunst for det unge publikummet. Fra 60 kompanier og teatre kom det søknader på til sammen 72 produksjoner. Av disse har vi plukket ut fem. I tillegg har Norsk Scenekunstbruk programmert vinnerne av Heddaprisen 2017 i kategoriene beste barneforestilling og beste forestilling for ungdom. Program med tider vil bli offentliggjort etter påske.

Forestillinger

Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping

Kloden i sentrum - forestillingene er klare!

Inspirert av Murakamis bok med samme tittel, raser Fredrik Høyer mot målet for å se hva som er gevinsten til slutt. I samarbeid med regissør Nils Petter Mørland og Det Andre Teatret har de utviklet en forestilling hvor slampoesi, muntlig fortelling og Det Andre Teatrets publikumsnære og løsslupne teatertuttrykk møtes. Fredrik Høyer romandebuterte med Månehund & fatter’n i 2014. I 2016 utkom diktsamlingen Grønlandsūtraen. Denne diktsamlingen ble utgitt både som bok og album, lydlagt av musikerne Fredfades & Eikrem. En bearbeidelse av Grønlandsūtraen ble samme år satt opp som en separat forestilling på Nationaltheatret, en monolog skrevet og fremført av Fredrik Høyer selv.

Foto: Tor Orset


Myke Øyne

Kloden i sentrum - forestillingene er klare! 3

Dette er en kort og intens teaterforestilling om flyktningkrisen. Forestillingen er skapt med utgangspunkt i avisoverskriften «71 døde i en lastebil i Østerrike», og omhandler mennesker på flukt og oss som mottar dem. Forestillingen møter publikum med fakta, poesi og assosiasjoner til vår tids største humanitære krise. I informasjonsflommen kan det være vanskelig å navigere, og man kan lett bli drevet mot ytterpolene i den offentlige samtalen. Myke øyne er et forsøk på å skape et refleksjonsrom for ungdom, et fysisk møte med problemstillinger knyttet til flyktningstrømmene. Teksten er skrevet av dramatiker Kate Pendry i lys av flyktningsituasjonen de seneste årene, og er produsert av Artilleriet Produksjoner og Scenekunst Østfold.

 

Safarium

Kloden i sentrum - forestillingene er klare! 4

Gjennom sanselig og taktil utforskning av rommet, får publikum oppleve både fysisk kraft og sensibilitet på nært hold. Målet er å utfordre publikum til erfaring av kroppen utover det hverdagslige. Uttrykket utspiller seg i et taktilt landskap, som utøverne og barna deler. Safarium er en danseforestilling som i utgangspunktet er utviklet for barn med spesielle behov, men kan oppleves av alle.

Kompaniet Landing ble opprettet i 2005 av en gruppe på 11 danse- og scenekunstnere, med kunstnerisk visjon å skape stedsspesifikk scenekunst. Gjennom å initiere og forske i ulike former for møter med sitt publikum, ønsker de å bidra til at samtidig dansekunst blir aktuelt for og populært blant flere.


MINI

Kloden i sentrum - forestillingene er klare! 9

Tematikken i denne forestillingen er opplevelsen av hverandre, og alt som er annerledes enn oss selv. Det handler om å prøve å gripe og forstå verden, slik som barn ofte søker i sin nysgjerrighet på alt rundt seg. Hva er det? Hvorfor gjør hun sånn? Hva er den lyden, hva er den bevegelsen?

Produksjonen er utviklet av Teater Nova ved Simone Thiis, og det italienske kompaniet TPO. TPO har spesialisert seg på høyteknologiske forestillinger, med blant annet spesialbygde sensormatter og interaktivt grafisk design. Uttrykket er både magisk og eventyrlig.

Dette er en forestilling for de aller minste barna, fra 1 til 4 år.


Meg, Meg og Meg

Kloden i sentrum - forestillingene er klare! 5

I forestillingen møter vi fire forskjellige figurer som egentlig er en og samme person. De maskerte figurene søker aksept hos hverandre og publikum, og de har et sterkt behov for å finne sine personlige rom. Følelsene deres av å være kule og dumme veksler uforutsigbart, og preget av prestasjonskulturen prøver karakterene å være en opphøyd utgave av seg selv.

Th’Line ble etablert i 2006 og drives av dansekunstnerne Kristina Søetorp og Ida Wigdel, begge utdannet ved Kunsthøyskolen i Oslo. Th’Line har utviklet et særegent uttrykk som blander det vakre og det stygge, det dumme og det kule om hverandre på konfronterende måter. Det oppstår mye komikk i deres sjangeroverskridende uttrykk, og kompaniet er kjent for inkluderende og uhøytidelige forestillinger.

Foto: Lars Opstad/Kulturtanken

 

Fjorårets vinnere av Heddaprisen i kategoriene Beste barneforestilling og Beste forestilling for ungdom

Norsk Scenekunstbruk presenterer vinnerne av Heddaprisen 2017 i kategoriene beste barneforestilling og beste ungdomsforestilling og setter opp disse på Kloden i sentrum.

 

Brune

Kloden i sentrum - forestillingene er klare! 7

Vinner av Heddaprisen for beste barneforestilling 2017.

Teater Joker utviklet forestillingen «Brune» i samarbeid med Akershus Teater.

Forestillingen er en dramatisering av Håkon Øvreås bok med samme navn, som vant Nordisk råds barne- og ungdsomslitteraturpris i 2014 og var nominert til Brageprisen i 2013.

Om dagen er Rune Rune, en gutt som akkurat har mistet bestefaren sin, men om natten er han Brune – superhelten som ikke er redd for noen ting. Han lister seg ut og maler syklene til guttene som rev plankehytta. Etter hvert får han hjelp av vennene Atle og Åse. Men ikke nok med det: Plutselig treffer han bestefar, som er død …

Historien om Rune er en herlig blanding av realisme og eventyr, lek og stort alvor, med temaer som sorg, mobbing, vennskap og hevn. Teater Jokers scenespråk, med bruk av seriemime, speiler det fellesskapet Rune opplever i møte med sine venner, et vennskap som hjelper dem alle i kampen for rettferdighet.

Foto: Mads Nygård


We Come from Far, Far Away

Kloden i sentrum - forestillingene er klare! 8

Vinner av Heddaprisen for beste ungdomsforestilling 2017

Forestillingen basert på historier samlet inn på Hvalstad transittmottak for mindreårige asylsøkere i Asker, og vi følger vi ungdommene Omar og Abdallah på deres flukt fra Aleppo i Syria, frem til en av dem ankommer Oslo Sentralstasjon. Publikum sitter inne i et telt som blir satt opp på hvert spillested, og handlingen utspiller seg nært, og også blant publikum. Materialet i forestillingen er dokumentarisk, og er delt med NIE gjennom samtaler og workshops. Deltagernes historier er vonde og utrolige, men som hos ungdommer flest er de fulle av energi, livskraft og håp for framtiden.

NIE  har gjennom de siste 17 årene etablert seg som ett av de ledende europeiske kompaniene som arbeider spesifikt rettet mot barn og unge. Gjennom omfattende samarbeid på tvers av landegrenser og fagfelt har kompaniet stadig utviklet sin signatur.